Tillmann Hanna kiállítása
Új kiállítássorozatunk célja felnőtt képzőművészek munkáit bemutatni gyerekek számára. Tillmann Hanna kiállítása e sorozat második része. Alább Sinkó Istvánnak a megnyitón elhangzott szavait olvashatjuk. A kiállítás 2017. május 13-ig nézhető meg a Két Egér emeleti galériájában. A zárónapon Tillmann Hanna tart a kiállításhoz kapcsolódó gyerekfoglakozást.
Tillmann Hanna: TV meditáció (2017)
Tillmann Hanna Budapesten élő képzőművész, illusztrátor és tanár. Érdeklődése kiterjed a grafika, a kollázs és az installáció területeire. Különös vonzalmat érez az abszurd iránt, melyet rajzok és írások kombinációival szeret megjeleníteni.
Középen Tillmann Hanna (Lencsés Anita felvétele)
A Két Egér Könyvesboltban kiállított válogatásában madarak, halak, fantázialények és különböző állapotú emberek láthatóak.
A kiállítást Sinkó István képzőművész, rajztanár, művészeti író nyitotta meg a következő szavakkal:
Sírások és kacagányok
Tillmann Hanna kiállítása elé
A gyermek meg nem szűnő kíváncsisága, a rákérdezés, az örökös faggatózás, a meg nem unható kísérletezés. Ez az a szemlélet, melyet Tillmann Hanna egykor a GYIK Műhelyben kislányként mint keresztet vett magára, s melyet most a GYIK műhely tanáraként, önálló alkotóként, illusztrátorként cipel, hordoz. Jó és szép, míves kereszt, boldogság e teher alatt görnyedezni. Tillmann Hanna mint intermedia szakos a képzőművészeti kifejezés egy sajátos nyelvével – a szó szoros értelmében vett nyelvvel is – találkozott. A mediális gondolkodás nem feltétlen a ma is mert médiák használatára, hanem inkább azok képi logikájára vonatkozik, Ez látszik Hanna montázsain, kollázsain és azon a gyermekekhez és felnőttekhez egyaránt közelálló grafikai világon, melyben mese, fabula és szófacsarás, limmerick és reklámszlogen egyaránt fellelhető. A mai magyar irodalomban Háy János, Lackfi,Varró Dániel érzik meg ezt a játékos kettősségét a szöveg-kép egységének, a nyelvi-adott esetben képi- formai-tréfák emelkedettségét. Mert a viccesnek tűnő, ám míves és érzékeny rajz-kollázsok, rajz-montázsok egyszerre szólnak felnőtthöz és gyerekekhez, akár korábbi nagy méretű rajzai a Niebelungok is.
Sinkó István megnyitja akiállítást (Lencsés Anita felvétele)
Tillmann remek érzékkel balanszíroz a grand-art szürreális formavilága (Vajda, Bálint, Ország Lili) és a gyermekkönyv illusztráció alkalmazott műfaja között (ezt hazánkban talán Réber László űzte a legmagasabb szinten). Az itt látható , falon lévő tíz munka és a kukucska doboz egymáshoz lazán kötődő művek sora .Inkább elbeszélések, képigényű történetmondások. A Képregény 1-3. Anna Margit hommage, s mint Hanna írja: „Vajon hogyan született a Madárnő és honnan repült ide? A sorozatban a kompozitlény megelevenedésének lehetünk szemtanúi.”
Egyik kedvencem a TV meditáció a Nomád Nagyszótár (Tillmann J. A. műve) egyik illusztrációja.
Mégis mindegyik darab egységes hangú, némelyik szinte a kézművesség megcsinálós munkafolyamatát is felvillantó, egyedi, Tillmanhannai grafika. Fogadják, olvassák, bámulják örömmel és szeretettel.